Tijdens de coronacrisis werd het helder zichtbaar hoe cruciaal diversificatie is. In een periode waarin hele sectoren stilvielen, kon Van Moer Logistics blijven rijden voor klanten zoals Delhaize en andere grote spelers.
Dat had alles te maken met hun strategische keuze om niet afhankelijk te zijn van één sector.
Van Moer bedient vandaag een breed scala aan klanten, gaande van Danone, Fujifilm en Ineos tot Volvo en Juntoo. Net die brede klantenmix maakt het bedrijf minder kwetsbaar voor economische schokken en laat het toe snel te schakelen wanneer omstandigheden veranderen. Tijdens het bezoek werd duidelijk hoe die strategische keuze het bedrijf én de klanten overeind houdt in volatiele tijden.
“The perfect flow”: volledige ketenoplossingen voor klanten
Van Moer Logistics onderscheidt zich door zo veel mogelijk onderdelen van de logistieke keten op één locatie en via één partner te organiseren.
Door transport, opslag, handling, tankcontaineractiviteiten en value-added logistiek slim te bundelen, verlaagt Van Moer de kost voor klanten en vermindert het aantal lege kilometers. Het is een aanpak die geen theoretisch concept is, maar effectief wordt toegepast in operaties die 24 uur op 24 draaien.
Flexibiliteit als cultuur, niet als slogan
Het verhaal van oprichter Jo Van Moer begon in de landbouw en het loonwerk. Die achtergrond is nog steeds voelbaar in de manier van werken: hard, gedreven en met een enorme bereidheid om zich aan te passen aan wat de klant nodig heeft.
Dat betekende in het verleden ook verhuizen richting haven, investeren op cruciale momenten en comfort opzij zetten om flexibeler te kunnen zijn.
Vandaag is flexibiliteit de ruggengraat van het bedrijf. Die wendbaarheid maakt het mogelijk om klanten te ondersteunen wanneer omstandigheden kantelen, maar is ook een van de redenen waarom Van Moer zelf blijft groeien.
Groeien met klanten, ook internationaal
Opvallend is dat de internationale groei van Van Moer vaak rechtstreeks volgt uit de investeringen van hun klanten. Wanneer zij uitbreiden naar het buitenland, vragen ze of Van Moer dezelfde diensten ook daar kan aanbieden.
Zo ontstaan nieuwe sites niet vanuit expansiedrang, maar uit vertrouwen en vraag.
Dit toont hoe sterk de relaties zijn die Van Moer opbouwt en hoe trouw klanten blijven aan hun logistieke partner in het Waasland.
Knelpunten blijven wegen op groei
Zoals vele ondernemers in Vlaanderen botst ook Van Moer Logistics op gekende structurele uitdagingen:
- vergunningen die aanslepen, vaak meerdere jaren;
- Europese regelgeving die weinig voeling heeft met de praktijk;
- onvoldoende controle waardoor wie correct werkt soms in het nadeel komt;
- ruimtegebrek in de havenomgeving;
- een voortdurende arbeidskrapte, vooral voor chauffeurs en logistieke profielen.
Deze knelpunten dreigen investeringen af te remmen, net op een moment waarop de logistieke sector enorme kansen biedt voor Vlaanderen.
Trots voor BKZ en het Waasland
Van Moer Logistics is meer dan een economische speler. Het is een bedrijf dat de regio al decennialang mee vormgeeft, werkgelegenheid creëert, investeert in infrastructuur en jonge mensen kansen geeft.
Het bezoek bevestigt dat de Waaslandhaven vandaag mede draait dankzij ondernemers met visie, durf en een groot hart voor hun omgeving.
Inge Brocken:
“Van Moer Logistics is een voorbeeld van wat ondernemerschap kan zijn: hard werken, flexibel blijven, investeren in mensen en tegelijk je regio vooruithelpen. We mogen als BKZ ongelooflijk trots zijn op zo’n bedrijf en zo’n ondernemer.”
Dankwoord
Een oprechte dank aan Jo Van Moer en het hele team van Van Moer Logistics voor de warme ontvangst, de open dialoog en de indrukwekkende rondleiding.
Het bezoek was een inspirerende blik op het soort ondernemerschap dat onze regio elke dag sterker maakt.