Krappe marges, stijgende verplichtingen

Scheepsagenten staan in voor een brede waaier aan taken: van documentatie en planning tot communicatie met havenautoriteiten, douane en loodsen. BSV bevestigt dat de administratieve en digitale druk de voorbije jaren sterk is toegenomen. Europese rapportering, cybersecurityverplichtingen, digitale platforms en bijkomende veiligheidsprocedures vragen steeds meer tijd en middelen, terwijl de marges in de sector al bijzonder klein zijn.

Vooral de onafhankelijke agentschappen ondervinden concurrentiedruk van grote internationale spelers die wereldwijd actief zijn en schaalvoordelen benutten.

Knelpunten rond douane en loodsen

Tijdens het gesprek kwamen ook de knelpunten rond douane en loodsen aan bod. Voor douaneprocedures blijven verschillen in interpretatie en proportionaliteit een uitdaging, terwijl bij loodsen vooral de werkbaarheid van procedures, flexibiliteit en beschikbaarheid aandacht vragen.

“Scheepsagenten dragen veel verantwoordelijkheid, maar hebben niet altijd de instrumenten in handen om problemen snel aan te pakken. De regelgeving moet beter aansluiten op de realiteit op de kade,” aldus Brocken.

Impact van drugscriminaliteit op de sector

De druk van drugscriminaliteit blijft voelbaar in alle geledingen van de haven. Scheepsagenten worden steeds vaker betrokken bij controles en bijkomende veiligheidsverplichtingen. De bijkomende risico’s wegen op de sector en vereisen volgens Brocken “een efficiënte aanpak én duidelijke afspraken tussen overheid en sector”.

Balans tussen economie en ecologie

Een belangrijk gesprekspunt was de verstoorde balans tussen ecologische doelstellingen en economische haalbaarheid. Volgens BSV worden ecologische ambities vaak naar voren geschoven zonder voldoende aandacht voor de werkbaarheid op het terrein.

Brocken sluit zich daarbij aan:

“Onze havens moeten eerst voldoende tonnen kunnen blijven verzetten om competitief te blijven. Ecologische doelstellingen zijn belangrijk, maar moeten realistisch en uitvoerbaar zijn. De balans tussen economie en ecologie moet worden hersteld.”

Nood aan samenwerking en duidelijke afspraken

Het werkbezoek bevestigt volgens Brocken dat er nood is aan transparantie, duidelijke afspraken en werkbare regelgeving, zonder overbodige administratieve rompslomp. “De overheid moet luisteren naar de praktijkervaring van mensen die elke dag in de haven staan. Zij weten als geen ander waar de knelpunten zitten.”

De inzichten uit het gesprek met BSV neemt Brocken mee in haar parlementair werk rond haveneconomie, logistiek en veiligheid. “Onze havens zijn een fundament van de Vlaamse economie. De scheepsagenten verdienen de aandacht en ondersteuning die bij hun cruciale rol hoort.”