1. Hoeveel gaat er naar onze regio?

Minstens 71.533.525 euro rechtstreeks in BKZ

Als je in het GIP alle lijnen samentelt waar Beveren, Kruibeke, Zwijndrecht, Doel of Melsele expliciet als locatie vermeld staan, kom je uit op een totaal van 71.533.525 euro voor de periode 2025–2027.

Dat bedrag omvat onder meer:

  • 40 miljoen euro voor investeringen in tunnels in Beveren (waaronder de grote tunnelrenovaties),
  • 16 miljoen euro flankerende minderhindermaatregelen voor Oosterweel op Bevers grondgebied,
  • investeringen in N419 Bazel, N70 Beveren,
  • de jachthaven en veersteiger in Doel,
  • de Argex-site in Kruibeke voor specie- en baggerbeheer,
  • structureel onderhoud op de R2 ter hoogte van Beveren,
  • en camerabewaking op de Park & Ride in Melsele.

Het gaat hier dus om projecten die zich letterlijk op BKZ-grondgebied situeren.

Ruim 220 miljoen euro voor de bredere havenregio

Daarnaast zijn er in het GIP grote bedragen in de rubrieken “Zeehaven van Antwerpen” en “Haven van Antwerpen” voorzien, die in de praktijk draaien rond onze linkerscheldeoever, de sluizen, havenwegen en havengerelateerde infrastructuur:

  • Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA),
  • Kieldrechtsluis en Kallosluis,
  • havenwegen (N180, E34, …),
  • natuurdoelstellingen in havengebieden,
  • het Verbond Ommeland,
  • en de grote werven zoals Royerssluis en de Tweede Tijsmanstunnel.

Tel je die posten samen, dan kom je op ruim 220 miljoen euro voor 2025–2027. Dit zijn formeel “haveninvesteringen”, maar voor onze regio betekent dit heel concreet: jobs, bedrijvigheid, mobiliteitsstromen en leefbaarheidsmaatregelen.

We profiteren ook mee van investeringen in de buurgemeenten

Belangrijk om te benadrukken: die 71.533.525 euro is enkel het bedrag van de posten waar BKZ expliciet vermeld staat.

In het GIP staan daarnaast tal van projectlijnen in Sint-Niklaas, Temse, Stekene, Waasmunster, … die onze inwoners en ondernemingen eveneens ten goede komen: regionale hoofdassen, fietssnelwegen, bruggen en kruispunten die ons Waasland en de havenregio als één geheel laten functioneren.

Met andere woorden: de échte impact op BKZ is nog groter dan de 71,5 miljoen die zwart op wit op onze naam staat.

Luik 1 – Rechtstreeks BKZ: wat verandert er in Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht?

40 miljoen voor tunnels in Beveren en de renovatie van de Beverentunnel

In het GIP staat onder de noemer “Investeringen in tunnels (Beveren)” een post van 40.000.000 euro ingeschreven.

Een belangrijk onderdeel daarvan is de volledige renovatie van de Beverentunnel:

  • Start werken: juli 2024
  • Einde werken: 13 november 2025

De tunnel kreeg:

  • een nieuw wegdek,
  • vernieuwde frontons,
  • hedendaagse ledverlichting voor betere zichtbaarheid,
  • krachtige langsventilatie die zelfs de zwaarste brandscenario’s aankan,
  • en vernieuwde hulppostkasten aan beide zijden.

Voor iedereen die dagelijks naar de haven of Antwerpen rijdt, is dit geen detail. Een betrouwbare Beverentunnel betekent:

  • minder onverwachte afsluitingen,
  • minder omrijden via dorpskernen,
  • meer verkeersveiligheid,
  • en een vlottere doorstroming voor zowel personen- als vrachtverkeer.

Flankerende Oosterweelmaatregelen op Bevers grondgebied – 16 miljoen minder hinder

Oosterweel is een megaproject dat voelbaar is tot ver buiten Antwerpen. In het GIP is voor “Flankerend (Minder Hinder) – Beveren” maar liefst 16 miljoen euro ingeschreven:

  • 6 miljoen euro in 2025
  • 6 miljoen euro in 2026
  • 4 miljoen euro in 2027

Die middelen dienen om:

  • tijdelijke en alternatieve infrastructuur te voorzien,
  • omleidingen en verkeersmaatregelen op te zetten,
  • en maatregelen te nemen die de leefbaarheid van omwonenden helpen beschermen terwijl grote werven bezig zijn.

In haar antwoord op vraag 171 verwijst de minister weliswaar naar een eerdere schriftelijke vraag van een andere collega, maar via het GIP zien we nu ook concreet hoeveel middelen er voor Beveren worden gereserveerd.

N419 Bazel en N70 Beveren

Het GIP toont dat Vlaanderen ook inzet op gewestwegen in onze regio:

  • Voor de N419 Bazel (op het grondgebied Beveren–Kruibeke–Zwijndrecht) is 1.300.000 euro ingeschreven voor heraanleg.
  • Voor de N70 in Beveren staat 637.719 euro voorzien.

Dat zijn geen “grote werken” in de mediabetekenis van het woord, maar ze maken een wereld van verschil voor:

  • verkeersveiligheid aan kruispunten,
  • conflictpunten met fietsers en voetgangers,
  • en de algemene doorstroming door onze kernen.

E17 Sint-Niklaas – Kruibeke: structureel onderhoud uitgevoerd

Voor het traject E17 Sint-Niklaas – Kruibeke was structureel onderhoud geprogrammeerd. In haar antwoord bevestigt de minister dat de asfalteringswerken:

  • kaderden in gepland structureel onderhoud,
  • zijn uitgevoerd tussen 27 juni en midden juli 2025,
  • en volgens de voorziene planning verliepen.

De werken:

  • situeerden zich op de rijrichting Antwerpen,
  • net voorbij de oprit van de parallelweg Sint-Niklaas,
  • tot aan de provinciegrens Oost-Vlaanderen – Antwerpen,
  • en bestonden uit een volledige nieuwe asfaltlaag.

Verderop richting Antwerpen werd het asfalt al eerder vernieuwd in het kader van de Oosterweelwerken.

Voor BKZ is dit een cruciale pendelroute. Minder putten, scheuren en lappendekenasfalt betekent:

  • minder voertuigschade,
  • meer veiligheid,
  • en een aantrekkelijke hoofdroute waardoor sluipverkeer door dorpskernen minder aantrekkelijk wordt.

R2 ter hoogte van Beveren: structureel onderhoud met slimme fasering

In het GIP wordt ook fase 1 van structureel onderhoud aan de R2 ter hoogte van Beveren opgenomen. In het antwoord op schriftelijke vraag 167 wordt toegelicht dat:

  • de aanbesteding is opgestart,
  • de uitvoering voorzien is in het voorjaar van 2026,
  • de werken worden opgesplitst in 10 fasen: 8 in weekendregimes en 2 in de paasvakantie,
  • en dat de Tijsmanstunnel in beide richtingen beschikbaar blijft.

De scope:

  • structurele vernieuwing van de wegverharding op de R2,
  • tussen de Tijsmanstunnel en het op- en afrittencomplex van de A12,
  • vanwege de sterk verslechterde toestand van de bestaande verharding.

Dit is letterlijk de ring rond de haven en rond onze gemeente: zwaar verkeer hoort daar te rijden, niet in de woonstraten.

Argex-site Kruibeke: veilige en gecontroleerde specieberging

De Argex-site in Kruibeke is opgenomen als locatie voor inrichting en beheer van bagger- en specieprojecten. In haar antwoord geeft de minister een uitgebreid overzicht van de scope.

Planning 2025–2027

  • De specieberging wordt ononderbroken voortgezet in functie van de noden van lopende werken en projecten.
  • In dezelfde periode worden verdere inrichtingswerken voorbereid in nog niet gebruikte deelzones aan de westelijke en zuidelijke rand van de site.

Inrichtingswerken (grotendeels reeds uitgevoerd):

  • profileren van de bodem,
  • aanleg van werfpistes,
  • bouw van compartimenteringsdijken,
  • aanleg van drainageleidingen en percolaatschachten,
  • pompinstallaties, bufferbekkens,
  • een wielwasinstallatie,
  • een waterzuiveringsinstallatie (WZI).

Beheer- en onderhoudswerken (doorlopend):

  • overslag van specie per schip en vrachtwagen,
  • intern transport, verwerking en berging,
  • opvang en behandeling van percolaatwater (hemelwater op de site),
  • zuivering via de WZI (bezinkingsbekken, zandfilter, actief koolfilters),
  • onderhoud van WZI en wielwasinstallatie,
  • veeg- en reinigingswerken, maaien en rooien,
  • systematische monitoring van milieukwaliteit van specie, water en omgeving,
  • begeleiding door een erkende stortcoördinator en milieucoördinator.

Voor Kruibeke en de Scheldevallei is dit essentieel om grote water- en baggerwerken op een veilige, gecontroleerde en milieubewuste manier te laten verlopen.

Jachthaven Doel en nieuwe vlottende veersteiger

Voor de jachthaven van Doel werden in het GIP middelen ingeschreven voor vernieuwingen en een nieuwe aanmeersteiger:

  • 2.250.000 euro in 2025
  • 225.000 euro in 2026

In haar antwoord op vraag 169 licht de minister toe:

  • het ontwerp is afgerond,
  • de opdracht is recent aanbesteed,
  • de omgevingsvergunning is eind september 2025 ingediend,
  • de werken kunnen ten vroegste in mei 2026 starten,
  • en zullen ongeveer één jaar duren.

Technische scope:

  • De oude, vervallen vaste houten steiger wordt volledig vervangen door een nieuwe vlottende veersteiger.
  • De nieuwe steiger wordt technisch zó gebouwd dat later een publieke waterverbinding met Doel mogelijk is, conform het Ommelandverbond.
  • Bestaande nutsvoorzieningen (elektriciteit) worden aangepast, verplaatst en aangesloten.
  • Er werd sterk ingezet op veiligheid:
    • nautische afstemming met Loodswezen/VTS,
    • scheepvaart­signalisatie,
    • beschermingsbuispalen,
    • slagboom, leuningen en aangepaste verlichting,
    • reddingsboeien, noodladders, drenkelingengreep.

Voor Doel betekent dit:

  • een veilige, moderne toegang tot het water,
  • nieuwe kansen voor recreatie en toerisme,
  • én een signaal dat het dorp nog steeds deel uitmaakt van de toekomstige haven- en Schelderegio.

Park & Ride Melsele en andere kleinere maar belangrijke ingrepen

Tot de expliciet op BKZ geboekte investeringen behoren ook kleinere lijnen, zoals:

  • camerabewaking op de Park & Ride Melsele,
  • en diverse kleinere posten in het GIP die samen bijdragen aan de veiligheid en aantrekkelijkheid van openbaar vervoer en combimobiliteit in onze regio.

Luik 2 – De bredere havenregio: investeringen die BKZ mee vooruit trekken

Naast de expliciete 71,5 miljoen in BKZ zelf, zijn er in de Antwerpse havenregio investeringen gepland die onze gemeenten rechtstreeks raken.

Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA)

Het complex project Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA) is een van de grootste blokken in het GIP:

  • specifiek gelinkt aan Beveren: een lijn van 200.000 euro,
  • onder “Zeehaven van Antwerpen”: 3,2 miljoen euro in 2025, 31 miljoen in 2026 en 99,742 miljoen in 2027.

Samen goed voor meer dan 130 miljoen euro.

Voor onze regio betekent dat:

  • bijkomende containercapaciteit op de linkerscheldeoever,
  • extra werkgelegenheid in logistiek en industrie,
  • maar ook een grote verantwoordelijkheid om dit te combineren met goede bereikbaarheid en leefbaarheid.

Sluizen en toegang tot de haven: Kieldrechtsluis, Kallosluis, Royerssluis

De toegang tot de haven wordt verzekerd door een aantal cruciale sluizencomplexen, waarin zwaar geïnvesteerd wordt:

  • Beschikbaarheidsvergoeding Kieldrechtsluis:
    • ± 18,055 miljoen euro per jaar in 2025, 2026 en 2027.
  • Instandhouding Kieldrechtsluis en Kallosluis:
    • miljoenen voor renovatie van deurkamers, besturing en veiligheidscomponenten.
  • Royerssluis:
    • drie grote schijven van tientallen miljoenen voor vernieuwing en modernisering.

Zonder betrouwbare sluizen geen vlotte scheepvaart, en zonder vlotte scheepvaart geen sterke haven en geen werkgelegenheid in BKZ.

Havenwegen en ontsluiting: N180, E34 en co.

In het GIP staan substantiële bedragen voor havenwegen:

  • Onder “N180 – havenwegen Antwerpen”:
    • 10,4 miljoen euro in 2025,
    • 20 miljoen euro in 2026,
    • 20 miljoen euro in 2027.
  • Daarnaast middelen voor de heraanleg van de E34 in de zeehaven van Antwerpen en voor het Verbond Ommeland.

Deze wegen vormen de slagaders van het zware verkeer. Hoe beter die zijn uitgebouwd, hoe minder druk er op onze woonstraten en lokale wegen komt.

Tijsmanstunnel en leefbaarheidsprojecten

Onder het programma “Leefbaar Antwerpen door Innovatief Samenwerken” vinden we onder meer:

  • de Tweede Tijsmanstunnel, met grote investeringsschijven in 2025, 2026 en 2027,
  • flankerende maatregelen om trafiek te spreiden, de haven bereikbaar te houden én de omgeving leefbaar te houden.

Voor BKZ is dit belangrijk omdat een goed functionerende tunnelstructuur aan de rechteroever mee bepaalt hoe het verkeer zich over de regio verdeelt.

Natuur en omgeving: balans tussen economie en leefbaarheid

Tenslotte zijn er in het GIP ook middelen voorzien voor:

  • natuurdoelstellingen in de havengebieden,
  • projecten in het kader van het Verbond Ommeland: de overeenkomst die de toekomst en leefbaarheid van het ommeland van de haven en dus ook onze polders, op lange termijn moet verzekeren.

Die projecten tonen dat het niet alleen om asfalt en beton gaat, maar ook om groenbuffers, natuurontwikkeling en omgevingskwaliteit.

Waarom deze investeringen superbelangrijk zijn voor BKZ

We mogen hier best een beetje overdrijven – want de impact is écht groot.
Deze investeringen betekenen:

  • Een sterkere economie en meer jobs
    Een haven die kan groeien en moderniseren, trekt bedrijven, investeringen en werkgelegenheid aan. BKZ huisvest vandaag al tal van logistieke spelers, KMO’s en industriële sites die rechtstreeks van deze infrastructuur afhankelijk zijn.
  • Veiligere en vlottere mobiliteit
    Gerenoveerde tunnels, vernieuwde snelwegvakken, aangepakte gewestwegen, betere havenwegen en minderhindermaatregelen zorgen ervoor dat:
    • verkeer minder uitwijkt naar woonstraten,
    • ongevallenrisico’s dalen,
    • en pendelaars én vrachtverkeer beter kunnen doorstromen.
  • Meer leefbaarheid en minder overlast
    Oosterweel is geen cadeau, maar met 16 miljoen euro aan flankerende maatregelen op Bevers grondgebied en bijkomende investeringen via het Ommelandverbond, wordt expliciet geïnvesteerd in manieren om werken en verkeer draaglijk te houden voor omwonenden.
  • Een sterkere identiteit als Schelde- en havenregio
    De jachthaven van Doel, de veersteiger, de Argex-site, de combinatie van economische topinfrastructuur en natuurprojecten: ze maken van BKZ een regio met een eigen verhaal. Een plek waar haven, dorp, natuur en economie elkaar ontmoeten.

5. Wat nu met deze informatie?

Ik vroeg deze cijfers en details niet “voor de statistiek”, maar om er ook politiek en beleidsmatig mee aan de slag te gaan:

  • In het Vlaams Parlement kan ik hiermee gericht opvolgen:
    • halen de projecten hun timing?
    • wordt de hinder maximaal beperkt?
    • worden de afspraken in het Ommelandverbond nageleefd?
  • In BKZ kan ik, als schepen, samen met het bestuur:
    • ondernemers en inwoners informeren over wat er op hen afkomt,
    • kansen benutten voor lokale economie, toerisme en tewerkstelling,
    • en waar nodig bijsturen of bijkomende maatregelen vragen.

Nogmaals: dank aan minister Annick De Ridder en haar administratie voor de heldere antwoorden en de duidelijke inschrijving van deze projecten in het GIP. Dankzij die transparantie weten we nu heel precies wat Vlaanderen in onze regio investeert en kunnen we er samen voor zorgen dat elke euro maximaal rendeert voor de inwoners en bedrijven van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht.