
De terminal is een joint venture van MSC (Mediterranean Shipping Company), de grootste containerrederij ter wereld met Italiaanse roots en een hoofdzetel in Genève, en PSA (Port of Singapore Authority), een toonaangevende terminaluitbater met activiteiten in tientallen landen. Samen beheren zij deze strategische toegangspoort tot de wereldhandel.
Indrukwekkende schaal én grote uitdagingen
Tijdens het bezoek viel meteen de schaal van de activiteiten op. Gigantische schepen worden gelost met tientallen kranen langs bijna vier kilometer kaai, waarna containers hun weg vinden via spoor, binnenvaart of vrachtwagens. Achter deze indrukwekkende cijfers schuilen echter ook een aantal uitdagingen die vandaag hoog op de agenda staan:
Economische groei combineren met duurzaamheid: hoe kan een terminal van deze omvang tegelijk blijven investeren in klimaatvriendelijke oplossingen?
Energievoorziening: de elektrificatie van voertuigen en de invoering van walstroom (waarbij schepen elektriciteit gebruiken in plaats van dieselgeneratoren tijdens het aanmeren) vragen veel meer capaciteit dan vandaag voorhanden is. De belofte van netbeheerder Elia om het elektriciteitsnet te versterken, is dan ook dringend nodig.
Veiligheid op de werkvloer: ondanks enorme vooruitgang blijft een havenomgeving een complexe en risicovolle werkplek. Investeren in mentaliteitswijziging en aandacht voor collega’s is minstens zo belangrijk als technologie en protocollen.
Gelijk speelveld en regionale impact
Een ander terugkerend thema was het belang van een level playing field. Dat geldt niet alleen in de concurrentie met andere Europese havens, maar ook dichter bij huis: de verschillen tussen de linker- en rechteroever zorgen voor ongelijke voorwaarden en miljoenen euro’s extra kosten voor MPET. Het wegwerken van dergelijke scheeftrekkingen is essentieel om de sector gezond te houden en tegelijk te kunnen investeren in leefbaarheid en duurzaamheid.
Voor onze regio, het Waasland, zijn de activiteiten op de Linkeroever geen ver-van-ons-bedshow. De impact op mobiliteit, economie en energievoorziening in Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht is rechtstreeks voelbaar. Het was daarom bijzonder waardevol om deze inzichten ter plaatse te kunnen opdoen en de uitdagingen in hun volle omvang te zien.
Dankwoord
Ik wil in het bijzonder Dirk Oellibrandt, Wijnand Visser en Johan Van Daele bedanken voor de uitgebreide toelichting en rondleiding. Hun expertise maakte dit bezoek meer dan de moeite waard.
Tot slot
Het bezoek aan MPET was meer dan een kennismaking met indrukwekkende cijfers en installaties. Het was vooral een confrontatie met de keuzes die we de komende jaren moeten maken: hoe behouden we onze economische kracht, zorgen we voor een eerlijk speelveld en garanderen we tegelijk duurzaamheid en veiligheid? Het zijn vragen die rechtstreeks verband houden met de toekomst van onze regio en waarop we samen een antwoord zullen moeten geven.