Structuur en opvolging van het verbond

Het Ommelandverbond wordt opgevolgd via verschillende overlegniveaus. Er zijn werkgroepen actief rond thema’s als de toekomstvisie voor Doel, de inrichting van de Doelpolder, het behoud van landbouwgronden, onroerend erfgoed, en het beheer van overheidsgebouwen in de streek. Zowel op operationeel als managementniveau is er structureel overleg voorzien. Jaarlijks vindt ook een verbondspartijenoverleg plaats met alle betrokken stakeholders.

De formeel betrokken partners zijn onder meer: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), De Vlaamse Waterweg, het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Maatschappij Linkerscheldeoever, de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht, Doel2020, erfgoedverenigingen, landbouworganisaties, de kerkfabriek van Doel, Voka Alfaport en Natuurpunt. De opvolging wordt gecoördineerd vanuit het programmateam, dat ook rechtstreeks samenwerkt met lokale overheden.

Burgers kunnen informatie vinden op de centrale website verbondlso.be, en worden via inspraakmomenten en participatietrajecten betrokken bij de opmaak van onder meer het toekomstperspectief voor Doel.

Concreet op het terrein: Doel, buffers en ontsluiting

Wat de realisaties betreft, werd in de commissie bevestigd dat op meerdere fronten vooruitgang wordt geboekt:

  • In Doel werd recent een eerste woning gerenoveerd en worden bijkomende projecten voorbereid via het programma ‘Wonen en leefbaarheid in Doel en Doelpolder’. In samenwerking met de lokale besturen wordt gewerkt aan een toekomstvisie die rekening houdt met geluidscontouren, erfgoedwaarden en stedenbouwkundige inpasbaarheid.
  • De jachthaven van Doel ondergaat een structurele renovatie, inclusief de kaaimuren en spuikom. De werken zijn opgestart en worden uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg.
  • Een nieuwe aanlegsteiger voor een waterverbinding wordt voorbereid, met zowel aanbesteding als omgevingsvergunning in opmaak.
  • De inrichting van Doelpolder Midden en Noord bevindt zich in de voorbereidende studiefase. Verwacht wordt dat tegen eind 2025 consensus kan worden bereikt over het inrichtingsplan.
  • De westelijke ontsluiting van de Waaslandhaven, onderdeel van het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen), voorziet in spoor- en wegaansluitingen, fietsinfrastructuur én de aanleg van leefbaarheidsbuffers en groenschermen tussen haven en woonkernen.

Ruimtelijke planning en geluidsnormen

De leefbaarheid in de streek wordt mede bepaald door de toekomstige invulling van Doel. De toekomstvisie die momenteel wordt opgemaakt, zal worden vastgesteld als een beleidsmatig gewenste ontwikkeling (BGO) en vormt de basis voor een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). Geluidsnormen van het nieuwe containerdok, dat 24/7 actief zal zijn, spelen hierin een bepalende rol. Het streven is om wonen, erfgoed en economische activiteit met elkaar te verzoenen binnen een juridisch en planologisch kader. Minister Annick De Ridder benadrukte het belang van dialoog en samenwerking: "We moeten ervoor zorgen dat we onze geschillen oplossen aan de werkbank en niet in de rechtbank. Daarom is het cruciaal dat we elkaar recht in de ogen kijken en tot duidelijke akkoorden komen."

Opvolging blijft cruciaal

De vraag om uitleg van Inge Brocken komt er in het kader van de blijvende parlementaire opvolging van het Ommelandverbond. De nadruk ligt op transparantie, correcte informatie voor bewoners en het bewaken van de afgesproken evenwichten tussen economie, natuur, erfgoed en leefkwaliteit. De rol van de lokale besturen en van de Vlaamse overheid blijft daarin bepalend.